Erik Kroon

Je receptioniste als verdienmodel!

Geplaatst op maandag 9 september 2013


Nee, niet als fotomodel maar als een geldmachine die geld blijft spuwen. Het kan! Tijdens mijn vakantie zit ik, net zoals vele ondernemers, niet graag stil. Zo ook tijdens onze fantastische reis door Nieuw-Zeeland. Ik kwam er al snel achter dat het waar is; iedereen is aardig in Nieuw-Zeeland! Terwijl ik over het strand liep werd ik gedag gezegd door iedereen. Terwijl ik ze toch echt niet kende⃛

Ook toen ik onze camper op een prachtig gelegen camping in Christchurch neerzetten. Ik liep naar de receptie voor een folder met activiteiten. Toen ik in beweging kwam om naar het folderrek te lopen kreeg ik de vraag van de receptioniste: ‘can I help you?´ Ik keek verward om me heen en dacht eerste dat de vraag niet aan mij gesteld werd. “Can I help you?” werd er wederom gevraagd. Ik stommelde; eh⃛yes.

Ze vroeg waar ik naar op zoek was en ze hielp mij direct met een gepaste activiteit, rekening houdend met onze gezinssamenstelling. Ze gaf mij een eerlijk advies en ik kreeg tevens 10% korting en ik betaalde direct bij haar voor de tickets. Compleet verward kwam ik terug in de camper en realiseerde me dat naar mijn idee dit een verdienmodel moest zijn. Maar hoe? Immers, ik kreeg ook nog eens 10% korting.

Dezelfde avond nog ging ik terug en liep direct naar de receptie, zonder te wachten op de vriendelijke stem. Ik vroeg of de eigenaar aanwezig was. Jazeker, dat was hij! De eigenaar en ik nemen plaats buiten op zijn terras, ik kreeg een biertje aangeboden en ik vroeg hem waarom ik 10% korting krijg over de tickets.

Zijn antwoord was simpel: wij krijgen 10% korting van de toeleveranciers met een staffel. Hoe meer ik verkoop, hoe meer ik extra korting krijg aan het eind van het jaar. Doordat wij actief onze klanten bezoeken (‘Can I help you?´) haal ik per jaar ruim 30.000 Nieuw-Zeelandse dollars extra aan commissie binnen. Dat staat gelijk aan een fulltimer achter mijn receptie. Mijn receptie is een ‘money-machine´ vertelde hij trots.

Gelukkig zijn er in Nederland best wel hotels en recreatieparken die het ‘ticketverhaal´ begrijpen. En je gehele korting weg geven hoeft natuurlijk ook weer niet. Maar stel je toch eens voor dat een receptioniste iedere gast kan inschatten welke activiteiten er bij hun passen. Stel je voor dat iedere receptioniste ‘Can I help you´ roept wanneer iemand in het folderrekje kijkt? Wat zou dit uw bedrijf opleveren? En dan bedoel ik niet alleen in geld, maar ook in positieve beoordelingen. Ik zou morgen nog de toeleveranciers vragen om langs te komen en een presentatie laten geven aan uw receptiemedewerkers. En gratis kaarten afdingen voor je medewerkers.

Met vriendelijke groet,

Erik Kroon
Directeur SOS Events.

Erik is tevens eigenaar van Klimbos Garderen en de Veluwe Specialist, waarmee hij de toerist op de Veluwe voorziet van leuke en bijzondere (gezins)activiteiten. Deze activiteiten worden door de regionale recreatiebedrijven, hotels en restaurants gepromoot en bij vele zijn afspraken gemaakt over ticketverkoop.

Erik Kroon

Erik Kroon

Erik Kroon (1975) is sinds 1996 eigenaar van SOS Events. SOS verzorgt ruim 1100 zakelijke evenementen per jaar, uitsluitend vanaf hotels en restaurants veelal op de Veluwe. Deze evenementen worden grotendeels via 70 websites gegenereerd, waarvan www.bedrijfsfeest.nl de grootste is. Erik was in 2006 finalist Entrepreneur of the Year en in 2003 finalist ondernemer van Gelderland.

Wat vindt u van dit verhaal? Reageer hier:

Laatste Blogs


05-03
Teambuilding op de Veluwe? Het...

10-02
Schindler Familyday!

27-01
Grote kans dat je volgende uit...

09-01
Klachten voorkomen? Doe een in...

08-01
Waarom RentSeeDo mislukte

06-01
Verzekeraar helpt mijn bedrijf...

14-08
Outdoor is het nieuwe indoor

09-08
Waarom bedrijfsuitjes niet mee...

12-02
Pretpark of SOS Events

02-08
Top 10: Populairste bedrijfsui...
» Alle blogs