Erik Kroon

Business Clubs

Geplaatst op dinsdag 12 februari 2013


Het was 2005 en mijn bedrijf groeide als kool. Ik kwam in die jaren in contact met AGOVV, waar ze een business club hadden opgericht: de Blauwen. De eerste avond dat ik een bezoek bracht aan AGOVV vergeet ik nooit meer. Ik zat op een stormachtige herfstavond op de tribune. Bij binnenkomst in de aan de kantine gebouwde “Partytent” werd ik niet welkom geheten. Na wat speurwerk had ik mijn contactpersoon van de Blauwen te pakken en als een echte netwerker koppelde hij mij aan een reclamebord meneer: handig, deze moest immers zorgen dat er zo snel mogelijk iets herkenbaars van mijn bedrijf langs het veld zou komen. Helaas ging de interesse van de reclamebord meneer niet naar mij, maar naar zijn handel⃛

Na de hete thee in de rust hebben wij de wedstrijd afgekeken, waarna wij de netwerklocatie weer opzochten. Helaas was onze matchmaker druk met zijn eigen netwerk en werd ik niet meer opgemerkt. Een week later belde hij mij op en vroeg hoe ik de wedstrijd vond. Ik vertelde hem dat het mij niet om het voetbal gaat, maar om het netwerken. Hij antwoordde dat ik natuurlijk dit zelf moest gaan doen. Jammer, iemand die zijn eigen belang boven zijn clubliefde zet!

Ik vergeet ook nooit het telefoon gesprek met een vrijwilliger van een lokale club waar wij al langer sponsor van waren. Hij was advertenties aan het scoren voor hun jubileumkrant en vroeg of ik ook wilde adverteren. Ik vroeg welke activiteiten er voor het jubileumfeest op de planning stonden en of ik met mijn bedrijf hieraan wellicht een bijdrage kon leveren. Hij vertelde me dat alles al geregeld was. Toen ik hem vroeg waarom er bepaalde activiteiten niet bij de sponsors waren opgevraagd was zijn antwoord: de business club is een ander onderdeel van de vereniging. Zonder dat hij het wist vertelde hij het probleem van deze club en heb ook voor deze BC bedankt. Opnieuw: jammer⃛

Ik kom dit gedrag bij veel sportclubs tegen, mede doordat de vele vrijwilligers geen ondernemers zijn en niet inzien waarvoor wij, ondernemers, onze zuurverdiende geld gunnen aan hun club. Veelal wordt er gedacht dat we sponsoren om daar een reclamebord of shirtreclame voor te krijgen, maar weten niet dat het ons juist ook gaat om netwerken.

Gelukkig zijn er ook voorbeelden waar ze het wel begrijpen. Zo ben ik al jaren lid van de BC van DVS´33 Ermelo. Ik werd daar lid door een Stucadoor die alleen korting wilde geven op zijn werk voor mijn nieuwe woonhuis als ik lid van DVS´33 zou worden. Dat is pas club en netwerk liefde! Daarna werd ik binnen gehaald door de voorzitter, die vervolgens aan mij verschillende activiteiten voor de club gunde en me koppelde aan verschillende leden waarvan hij wist dat ze nog een bedrijfsevenement moesten doen. Vervolgens werd ik hoofdsponsor van het internationaal jeugdtoernooi van DVS´33 en doe ik graag een bijdrage aan de jaarlijkse veiling. Verder besteden ze een groot percentage van hun inkomsten aan evenementen voor de leden, waarbij voetbal de link is, maar niet de hoofdreden. Dingen samen doen, mensen aan elkaar koppelen en elkaar helpen. Dat is waar een Business Club voor hoort te staan. Een club die dit begrijpt zal overleven en stabiel blijven, of zelfs groeien in een crisistijd!

Tip: vraag wanneer je lid wordt van een Business Club dan ook gewoon wat ze voor je gaan doen. Als ze stotteren en je raar aankijken moet je geen lid worden. Wanneer ze aangeven verschillende netwerk momenten te hebben en je aan de hand meenemen bij bijeenkomsten om je zo te introduceren moet je volmondig “ja” zeggen. Succes!

Erik Kroon

Erik Kroon

Erik Kroon (1975) is sinds 1996 eigenaar van SOS Events. SOS verzorgt ruim 1100 zakelijke evenementen per jaar, uitsluitend vanaf hotels en restaurants veelal op de Veluwe. Deze evenementen worden grotendeels via 70 websites gegenereerd, waarvan www.bedrijfsfeest.nl de grootste is. Erik was in 2006 finalist Entrepreneur of the Year en in 2003 finalist ondernemer van Gelderland.

Wat vindt u van dit verhaal? Reageer hier:

Laatste Blogs


05-03
Teambuilding op de Veluwe? Het...

10-02
Schindler Familyday!

27-01
Grote kans dat je volgende uit...

09-01
Klachten voorkomen? Doe een in...

08-01
Waarom RentSeeDo mislukte

06-01
Verzekeraar helpt mijn bedrijf...

14-08
Outdoor is het nieuwe indoor

09-08
Waarom bedrijfsuitjes niet mee...

12-02
Pretpark of SOS Events

02-08
Top 10: Populairste bedrijfsui...
» Alle blogs