Erik Kroon

Hoe maak ik een kriebel?

Geplaatst op vrijdag 16 september 2011


Toen ik me inschreef bij de KvK, op 20 jarige leeftijd, moest ik langs het belastingkantoor in Apeldoorn. Mijn ouders waren nog niet op de hoogte van mijn nieuwe zakelijke avontuur maar de belastingdienst blijkbaar wel. Tijdens een (spijbel)les even langs het belastingkantoor met mijn rode Kever. Aan het loket werd ik doorverwezen en kreeg ik een vragenvuur over wat ik van plan was en wat ik allemaal niet moest gaan doen voor de Nederlandse BV. Uiteraard overal netjes ja op geantwoord en ging ik aan de slag. Ik bedacht themafeesten van de bovenste plank. Ik werkte namelijk al sinds mijn 16 in verschillende discotheken en presenteerde toentertijd veel karaokeshows (ja, toen waren ze nog in). Regelmatig stond ik dan mijn kunstje te doen voor bedrijven of verenigingen en ik kwam er snel achter dat je doelgroep lezen een belangrijk onderdeel is van je avond. Wie staat er op de dansvloer? Wat is de gemiddelde leeftijden wat is de man/vrouw verhouding?

Bij mijn karaoke avonden had ik altijd een Linda, Roos en Jessica in de zaal en zong ik altijd een aantal liedjes om de mensen uit te leggen hoe het moet. Nu heb ik geen super goeie stem, maar ik merkte wel door heel betrokken te zijn met je publiek ze eerder bereid zijn om een liedje te zingen dan wanneer je alleen maar op een podium blijft staan en wacht tot er aanmeldingen komen. Ik zocht altijd een slachtoffer op. Iemand die in de zaal zat en waar ik een zogenaamd diepte-interview mee begon. Ook vroeg ik de organisatie van de avond even naar voren om een openingspraatje te doen, en deze werd uiteraard verlengd met een prachtig optreden zonder dat ze dit wisten. Ik wist namelijk dat ze nooit weg zouden lopen, want zij zijn de organisatoren toch? Ook vroeg ik willekeurig aan tafels of er nog talent in de zaal zat en uiteraard noteerde ik deze namen even op een kladje, altijd handig voor de stille momenten.

Achteraf gezien bereidde ik me heel goed voor, alleen kwam dit bij Jan en Gerben, mijn vaste maatjes voor de techniek niet zo over. Veelal kreeg ik naderhand te horen van de jongens: ‘zo het eerste uur moest je er even aan trekken, maar daarna kwamen ze vanzelf´. Nee, ik las mijn publiek en wist hoe ze te bespelen.

Ben jij werkzaam in deze branche of wil je graag DJ of organisator van events worden? Leer dan eerst je publiek lezen. Zo verzin ik niet klakkeloos arrangementen maar begin ik bij mijn doelgroep en luister ik naar hun wensen. Doordat wij bij onze evenementen altijd feedback vragen weet ik wat we moeten verbeteren en weet ik waar de kansen liggen.

Waarom verzin je een dropping met een helikopter of met een limousine? Gewoon, omdat het anders is dan anders en omdat mijn klant dit wenst. Als je namelijk goed op een van onze sites kijkt zie je niet direct handboogschieten staan of klootschieten of een fietstocht per fiets. Waarom niet? Deze activiteiten kun je namelijk ook bij mijn concurrent boeken en daarmee ben ik niet onderscheidend. We bieden het trouwens wel aan, alleen moet je wat beter zoeken.

Als je vervolgens een arrangement schrijft zorg dan voor een kriebel. In elke Mini Cooper van ons zit een mini bar. Ik maak dagelijks mee dat de eerste vraag van mijn opdrachtgever is, mag ik de minibar even zien? Dat is toch raar? Ze boeken een klassieke rally met een Mini Cooper en ze vragen naar de minibar. Nee, dat is niet raar, dat is de kriebel die ik bedoel. Zo krijg je bij ons een trekkerriebewies als bewijs dat je kunt trekker rijden, zo krijg je een gouden klomp als je het winnende team bent bij de I love Holland show en zo zorgen we ervoor dat je bij het instappen van de onze limo een glaasje champagne krijgt.

Alles moet kloppen en er moet ergens een kriebel ontstaan in het aankoopproces. Uiteraard geldt dit bovenstaande ook voor andere diensten en producten. Verkoop je brood met een verhaal dan kun je daar meer geld voor vragen, verkoop je een zwembad en kom je deze 2 x per jaar kosteloos nakijken omdat je blij bent met je klant dan ben je onderscheidend en verdien je geld.

Erik Kroon

Erik was in 2006 finalist van entrepreneur of the year dat elk jaar georganiseerd wordt door Ernst & Young. Tevens was hij in 2010 jurylid van deze prestigieuze prijs die elk jaar in oktober wordt uitgereikt.

Erik Kroon

Erik Kroon

Erik Kroon (1975) is sinds 1996 eigenaar van SOS Events. SOS verzorgt ruim 1100 zakelijke evenementen per jaar, uitsluitend vanaf hotels en restaurants veelal op de Veluwe. Deze evenementen worden grotendeels via 70 websites gegenereerd, waarvan www.bedrijfsfeest.nl de grootste is. Erik was in 2006 finalist Entrepreneur of the Year en in 2003 finalist ondernemer van Gelderland.

Wat vindt u van dit verhaal? Reageer hier:

Laatste Blogs


05-03
Teambuilding op de Veluwe? Het...

10-02
Schindler Familyday!

27-01
Grote kans dat je volgende uit...

09-01
Klachten voorkomen? Doe een in...

08-01
Waarom RentSeeDo mislukte

06-01
Verzekeraar helpt mijn bedrijf...

14-08
Outdoor is het nieuwe indoor

09-08
Waarom bedrijfsuitjes niet mee...

12-02
Pretpark of SOS Events

02-08
Top 10: Populairste bedrijfsui...
» Alle blogs