Erik Kroon

Verzekeraar helpt mijn bedrijf naar de knoppen

Geplaatst op maandag 6 januari 2020


Het is Kerst 2019. Liggend op mijn strandbedje op een eiland, ver weg van Uddel, ben ik met mijn gezin aan het genieten van een welverdiende vakantie. Dit jaar zijn we alleen in de zomer even weggeweest, omdat we in december vier weken met een kamper door Australië zouden gaan reizen. Zouden ja, want door de hevige bosbranden hebben we last minute onze plannen moeten wijzigen. In plaats van een rondreis door Australië, is het vier weken eilandhoppen in de Indische Oceaan geworden. Ook niks mis mee hoor! Maar even terug naar mijn strandbedje, want mijn verzekeraar belt. Of ik tijd heb, want 'we' hebben een probleem...

In twee minuten krijg ik te horen dat de premie van onze Mini Coopers en Twizy's met 280% wordt verhoogd. En dat dit over een week ingaat. Ja, over een week. Even voor jouw beeldvorming, wij betalen geen standaardpremie voor onze voertuigen. Blijkbaar kan dit dan gebeuren. Mijn reactie is kort, ook omdat ik weet dat mijn telefoonkosten duurder zijn dan een gemiddeld biertje op mijn vakantieadres. Ik ga niet akkoord. Ja, maar dat is niet de vraag krijg ik terug. Waarop ik antwoord met: Je helpt mijn bedrijf om zeep én mijn vakantie.

Na vijf minuten bijkomen van het telefoongesprek, besluit ik mijn laptop erbij te pakken en mijn berekeningen erop los te laten. Mijn conclusie is als snel dat het beter is om te stoppen met de Twizy's. Onze grappige elektrische tweezitters. De premie wordt namelijk zo hoog dat dit niet meer in verhouding staat tot de omzet. Jammer! Helemaal omdat wij de Twizy's altijd als een positief element in ons bedrijf zien: elektrisch aangedreven, dus groen. Maar dat ziet de verzekeraar blijkbaar anders.

Een belletje, een appje en een mailtje volgen. Met als uitkomst dat er wel wat aan de premie kan worden gedaan, maar dan moet het eigen risico omhoog. Maar ja, het duurt wel even voordat dat geregeld is... Oftewel, zij kunnen je wel een week voor de deadline een hartaanval bezorgen, maar als ik iets gewijzigd wil hebben kan ik wachten. Dat is toch geen manier van werken?! Totaal niet geïnteresseerd in wie je bent, waar je elke dag keihard voor werkt en wat voor impact dit heeft op mij als ondernemer. De verzekeraars zijn de nieuwe bankdirecteuren en de aannemers van vroeger. De verzekeraars scharen zich achter landelijke cijfertjes en kijken niet naar je schadeverloop. De verzekeraars die zeggen dat je verzekerd bent, op de voorwaarden en kleine lettertjes na. De verzekeraars zonder winstoogmerk, maar je wel naar de gallemiezen helpen.

Uit voorzorg heb ik gelijk alle Twizy's geschorst, zodat ik tijdens mijn vakantie geen aanslag krijg voor de premie. En een groot aantal Mini Coopers zijn geschorst per 1 januari. Dan kunnen we na mijn vakantie rustig een gedegen plan van aanpak maken. Maar weet je wat nou zo jammer is, jij als boeker van je leukste uitje ooit hebt ook last van zo'n enorme premieverhoging. Want het heeft hoe dan ook effect op de arrangementsprijs en het eigen risico.

Beste verzekeraar, bedankt dat je een dag van mijn welverdiende vakantie hebt verpest. En mocht je zelf de 'ballen' hebben, bel mij eens op met oprechte interesse in mijn bedrijf en mijn schadeverloop van de laatste jaren. Je mag ook bij mij op de koffie komen. Dat zal wel erg druk worden bij mij op de dam, not... Of je kunt niet komen, want je ligt misschien wel, net als ik, ergens op een strandbedje. Er is alleen wel een groot verschil: jouw vakantie is niet verknalt door je verzekeraar.


Erik Kroon

Erik Kroon

Erik Kroon (1975) is sinds 1996 eigenaar van SOS Events. SOS verzorgt ruim 1100 zakelijke evenementen per jaar, uitsluitend vanaf hotels en restaurants veelal op de Veluwe. Deze evenementen worden grotendeels via 70 websites gegenereerd, waarvan www.bedrijfsfeest.nl de grootste is. Erik was in 2006 finalist Entrepreneur of the Year en in 2003 finalist ondernemer van Gelderland.

Wat vindt u van dit verhaal? Reageer hier:

Laatste Blogs


05-03
Teambuilding op de Veluwe? Het...

10-02
Schindler Familyday!

27-01
Grote kans dat je volgende uit...

09-01
Klachten voorkomen? Doe een in...

08-01
Waarom RentSeeDo mislukte

06-01
Verzekeraar helpt mijn bedrijf...

14-08
Outdoor is het nieuwe indoor

09-08
Waarom bedrijfsuitjes niet mee...

12-02
Pretpark of SOS Events

02-08
Top 10: Populairste bedrijfsui...
» Alle blogs