Erik Kroon

Schelpen zoeken is big business

Geplaatst op woensdag 10 augustus 2016


Mocht je ooit bij ons op visite komen, dan kun je de grootste verzameling schelpen van de hele wereld zien! Vanaf het moment dat ze kan lopen heeft onze dochter altijd tijdens vakanties schelpen gezocht. Van Nieuw-Zeeland tot aan de westkust van Florida en van Ibiza tot Thailand. Elke vakantiebestemming heeft voor haar maar één doel: schelpen zoeken.

Tijdens mijn vakantie in Portugal kom ik zelf in de verleiding om schelpen te zoeken en er valt mij een aantal dingen op. Schelpen zoeken wordt niet alleen door kinderen gedaan, maar ook door veel volwassenen. Zo valt gelukkig niet op dat ik elke schelp bestudeer en overweeg of ik deze wel of niet wil terugzien in ons huis. Daarnaast zie ik professionele schelpenzoekers die een strategie hebben. Na dit allemaal geobserveerd te hebben weet ik de beste strategie. Ga iets in de branding staan, zodat je de schelpen langs je voeten ziet komen, en pak ze op het moment dat het water terug de zee ingaat.

Je ziet vaak dat iedereen op dezelfde plek staat, op een kluitje, inclusief mijn eigen dochter. Er wordt soms zelfs 'gevochten' om de mooiste schelp. Ik besluit op een plek te gaan staan waar niemand staat. Ik loop de branding in en het duurt eeuwen voordat ik de eerste mooie schelp vind. Na 20 minuten komt mijn dochter naast me staan, ziet mijn nieuwe aanwinst en begint naar haar vriendinnetje te schreeuwen dat hier mooiere liggen. Je voelt hem al aankomen... Binnen een paar minuten staan ook de professionele schelpenzoekers op mijn plek en volgen ze mij in plaats van dat ik hun volg.

Schelpen zoeken is dus hetzelfde als het ondernemerschap. Als ondernemer zoek je ook dagelijks naar plekken waar je concurrent nog niet is geweest. Als ondernemer zoek je ook naar bijzondere diensten of producten die je klant nog niet kent of je concurrent nog niet heeft. En alleen jij als ondernemer weet waar je in de branding moet staan, waar de beste klanten zich begeven. Kortom, jij wil trendsetter zijn, voorop lopen, en niet zoals je concurrent trendvolger.

Oh ja, mocht je denken dat wij na elke vakantie moeten bijbetalen voor overgewicht in onze koffers dan heb ik nog een handige tip. Op de laatste dag van de vakantie mag onze dochter 2 kilo schelpen uitzoeken die mee naar huis gaan. Alleen de allermooiste schelpen gaan mee. Eenmaal thuis gaan ze in een weckpot en worden ze gelabeld met land en jaartal. Op deze manier herinneren we dagelijks onze mooiste reizen.

Met vriendelijke groet,

Erik Kroon
Eigenaar SOS Events BV
www.bedrijfsfeest.nl

Erik Kroon

Erik Kroon

Erik Kroon (1975) is sinds 1996 eigenaar van SOS Events. SOS verzorgt ruim 1100 zakelijke evenementen per jaar, uitsluitend vanaf hotels en restaurants veelal op de Veluwe. Deze evenementen worden grotendeels via 70 websites gegenereerd, waarvan www.bedrijfsfeest.nl de grootste is. Erik was in 2006 finalist Entrepreneur of the Year en in 2003 finalist ondernemer van Gelderland.

Wat vindt u van dit verhaal? Reageer hier:

Laatste Blogs


05-03
Teambuilding op de Veluwe? Het...

10-02
Schindler Familyday!

27-01
Grote kans dat je volgende uit...

09-01
Klachten voorkomen? Doe een in...

08-01
Waarom RentSeeDo mislukte

06-01
Verzekeraar helpt mijn bedrijf...

14-08
Outdoor is het nieuwe indoor

09-08
Waarom bedrijfsuitjes niet mee...

12-02
Pretpark of SOS Events

02-08
Top 10: Populairste bedrijfsui...
» Alle blogs